fredag 2 januari 2015

Tips för bättre sökmotoroptimering

Här kommer några bra tips för att förbättra din sökmotoroptimering i några enkla steg

Det finns många olika sätt att förbättra sin synlighet på nätet med. Men ett bra sätt att komma igång med Sökmotoroptimering behöver inte vara speciellt svårt. Det handlar om att genom små förbättringar skapa stor betydelse för din webbplats placering på nätet. Med dessa fem enkla steg kan du klättra en bra bit upp i sökresultaten.


Innan du sätter igång med sökmotoroptimeringen behöver du skapa en tydlig målbild. Att arbeta med SEO handlar framför allt om två saker – läsaren och länkarna. Du vill skapa trafik på din webbplats genom att erbjuda ett vettigt innehåll som uppskattas och länkas till av många.


Håll fokus på upplevelsen – skapa intresse
Det är viktigt att inse att användarupplevelsen är avgörande för din webbplats popularitet. Om din webbplats är lättnavigerad, intressant och lättläst har du goda chanser att bli populär och rankas högre av sökmotorerna. Innan du börjar applicera de fem enkla stegen i guiden, bör du ställa dig själv ett antal frågor:
    •     Vilka sökord använder de som är ute efter att läsa om ditt ämne?
    •     Vid test av sökorden, syns din webbplats i sökresultatet?
    •     Är presentationen av din webbplats tydlig i resultatet?
    •     Verkar innehållet relevant?
    •     Framstår din webbplats som aktuell och trovärdig?
    •     Har din webbplats bäst information om ämnet?
När du svarat på frågorna har du förhoppningsvis en tydlig bild av vad som kan förbättras och åtgärdas, och du kan ta dig an din webbplats med nya ögon. Du har förmodligen insett att den viktigaste faktorn för att din sida ska rankas högt av sökmotorer, är populariteten. En enkel SEO-översättning av popularitet kallas länkar. Hur många som länkar till din webbplats beror till största delen på hur intressant och givande information den har, samt hur denna är presenterad. 
 

Fem enkla steg

1. Skriv lättläst och relevant

Att skriva läsvänligt har stor betydelse. Innehållet på din webbplats måste vara både lättillgängligt och relevant. Texten ska vara lätt att till sig. Det blir den bland annat genom struktur med rubriker och underrubriker.

Allt handlar om att göra läsaren nöjd, och på så sätt få denne att återkomma och rekommendera din webbplats till andra. Om du skriver för läsaren, skriver du för sökmotorerna. De tar in information på i stort sett samma sätt. Det enda du behöver tänka på är att få in de sökord du listat som relevanta för ditt ämne. Men gör det på ett naturligt sätt – annars tappar du snabbt läsaren. Vid överdriven sökordsanvändning kan du dessutom straffas med sämre rankning av sökmotorerna.

2. Skriv glasklara sidtitlar

Den text som visas i webbläsarens övre ram kallas för sidtitel. Samma text visas oftast som textlänk till webbplatsen i sökresultaten. Om titeln matchar något sökord blir det fetstilt i resultatlistan. Sidtiteln är därför bland de viktigaste texterna för att fånga intresset hos besökaren som söker efter relevant innehåll.

Här gäller det att vara så kort och koncis som möjligt. Du har runt 60 tecken på dig att beskriva innehållet på din webbplats, så den viktigaste informationen måste hållas ordentligt kortfattad.

3. Skriv glasklara metabeskrivningar

Den sammanfattning som oftast står under din webbplats sidtitel i sökresultatet kallas för metabeskrivning. I kombination med sidtiteln ska metabeskrivningen ge en tydlig och sammanfattad bild av webbplatsens innehåll. Besökaren ska direkt förstå vad den har att vänta vid ett eventuellt klick och första intrycket måste därför vara trovärdigt och väcka intresse.

4. Använd bilderna till max


Vid arbetet med att sökmotoroptimera en webbplats gäller det att inte glömma bort bilderna. Bra och relevanta bilder kompletterar informationen i texten och gör den mer lättillgänglig. Använd bara bilder som tillför något till innehållet.

Ibland är det svårt att få med bilderna i sökresultatet. Det kan bero på att många besökare surfar med textbaserade webbläsare, att bilden inte kan läsas in av sökmotorerna eller att deras möjlighet att tolka motiven på bilderna är limiterad.

Vad du kan tänka på är att beskriva bildernas motiv med en enkel bildtext. På så sätt hjälper du sökmotorerna att förstå och de kan inkludera relevanta bilder i sökresultatet. Den beskrivande texten ska vara tydlig och kort, i den prioritetsordningen.

5. Skriv tydliga länkar

För att hjälpa sökmotorer att tolka innehållet på din webbplats ytterligare, är det viktigt att skriva korta, tydliga och koncisa länktexter. Det gäller för såväl interna länkar till olika delar av din egen webbplats, som externa länkar som leder till andra webbplatser.

Rent konkret innebär det att du alltid ska vara beskrivande. Skriv hellre “Fördelar med 5:2-dieten” än “Klicka här” eller “Läs mer”. På så sätt får både läsaren och sökmotorerna en tydlig bild av sidan du länkar till.

Kickstarta statistiken

På sikt innebär förbättringar av det här slaget att du får fler besökare. För att skynda på processen är det av vikt att du efter att ha gått igenom de fem stegen sätter igång med att själv skapa intresse. Sprid din webbplats via dina kanaler, både fysiska som tidningar, visitkort och broschyrer, och onlinebaserade som Facebook, Twitter, MyNewsdesk och nyhetsbrev. Allt för att få snabbare resultat av ditt nedlagda arbete.

Se alltid till att vara tydlig med just din nisch – ju mer specifikt ditt innehåll är, desto större är chansen att du når rätt personer. Dela hellre särskilt intressanta blogginlägg än en länk till förstasidan, och beskriv alltid vad läsaren kan få ut av att ta del av din information. Förenkla för läsaren!

Ta sökmotoroptimeringen till nästa nivå

Om du efter de här fem stegen har fått smak för SEO och vad det kan göra för din webbplats popularitet, finns det mer att göra för att nå nya framgångar. Ta hjälp av Googles hjälpsida för webbansvariga – där finns flera artiklar om hur du tar sökmotoroptimeringen till en högre nivå. En titt på SEOmoz nybörjarguide är också ett smart steg: Beginners’s Guide to SEO.

Glöm heller inte att analysera din webbplats både innan och efter du har genomfört förändringarna – hur ska du annars kunna mäta resultatet? Google erbjuder två kostnadsfria analysverktyg:

Google Analytics ger dig en stor mängd information om besökare till din webbplats. Vilka sidor de besökte, hur länge de stannade, hur de hittade till din webbplats, vilka sökord som eventuellt användes, på vilken enhet de surfade, och mycket mer.
Googles verktyg för webbansvariga (Google Webmaster Tools) visar framförallt hur din webbplats placeras i sökresultaten och hur väl den tolkas av sökmotorer. Du får även tips om förbättringar utifrån just din webbplats innehåll.

Vi hjälper dig gärna

Vi på Webbkompaniet hjälper dig att ta tag i sökmotoroptimeringen på din webbplats, så att du i lugn och ro kan skörda frukten av det ökade intresset. Vi utbildar och håller workshops i sökmotoroptimering för såväl nybörjare som mer avancerade utövare, och skräddarsyr förbättringsförslag utifrån just dina förutsättningar. Vi lär dig även att analysera den data som Google kan erbjuda i sina analysverktyg, så att du enkelt ska kunna förstå dina besökare och utifrån det själv ta beslut gällande din webbplats innehåll.

Vill du veta mer? Se vår hemsida eller kontakta oss här, så berättar vi mer.